De toekomst van de industrie is vol leuke uitda­gingen en het Anna van Rijn College stapt daar met de vernieuwde beroepsrichtingen binnen Anna NEXT VMBO vol overtuiging in. Een solide partner is gevonden om de stap naar de toekomst te maken in SolidWorks. Modern en aanschouwelijk onderwijs brengt de Anna leerlingen naar die toekomst.

Om leerlingen bewust te maken van de steeds veranderende vraag vanuit het bedrijfsleven, is meer tastbaar, creatief en aanschouwelijk onderwijs nodig. Dat is precies wat gaat gebeuren in de samenwerking met Anna Next VMBO en SolidWorks. Leerlingen leren ontwerpen, creatief denken en kunnen hun ontwerpen 3D printen en/of uitvoeren op de draai- en freesbank. Tastbaar onderwijs, geeft inzicht en trots bij de leerlingen.

Het maakt de verbinding intern krachtiger, alle leerlingen gaan werken met SolidWorks. Hierdoor ontstaan een nog krachtiger interne doorlopende leerlijn.

Doordat het ROC Midden Nederland ook met SolidWorks werkt ontstaat er ook een doorlopende leerlijn naar het beroepsgericht vervolgonderwijs. De vaardigheden die daar nodig zijn worden al op het VMBO aangeleerd, leerlingen van Anna Next VMBO gaan al in leerjaar 3 met hun docent een aantal uren naar ROC Midden Nederland en leren zo werken op het Mbo met modern en up to date gestuurde apparatuur. De kracht van de samenwerking met SolidWorks voor leerlingen is dat ze direct kunnen zien wat ze aan het ontwerpen zijn in 3D. Niet eerst tekenen in 2D en dan omzetten, maar direct tastbaar.

De leerlingen krijgen ook de beschikking over een thuisaccount. Ze kunnen digitaal examen SolidWorks doen en zo een officieel erkend certificaat SolidWorks halen. Om dit proces onderwijskundig goed te begeleiden worden de docenten beroepsrichtingen van Anna Next VMBO getraind en 1 docent wordt opgeleid tot SolidWorks Professional.

Nederland heeft een grote behoefte aan technisch geschoold personeel, deze nieuwe leermethodiek maakt kiezen voor techniek, leuker en uitdagender en maakt onze leerlingen kansrijk op de arbeidsmarkt.

collage-2016-10-11_15-45-5620161007_121405